ÖPPETTIDER

Vi har öppet Må-Fr 09.00 – 17.00, Lördag och Söndag har vi stängt.

FILTYPER OCH FILÖVERFÖRING

I vårt beställningssystem tar vi emot JPG och TIFF filer (endast 8 bitar). Levererna bilderna i sRGB eller Adobe RGB så sköter vi konverteringen till rätt profil för det material du valt. Har du andra filtyper ber vi dig i första hand att konvertera och spara dom som JPG i högsta kvalitet. Om detta inte är möjligt eller om du ska beställa något som inte finns i vårt ordinarie sortiment kan du ladda upp dina filer via vår WebFTP.

LEVERANSTIDER

I de allra flesta fall sänder vi din beställning redan inom 1 – 2 arbetsdagar, dock beror detta lite på orderns karaktär. Stora jobb kan förstås ta längre tid. Under kampanjperioder och semestertider kan leveranstiden bli lite längre. Personliga tapeter har en leveranstid på drygt 2 veckor. Scanningsuppdrag från negativ eller pappersbild tar cirka 1 arbetsvecka. På alla ovanstående tider tillkommer Postens leveranstid vilken oftast är 1-2 arbetsdagar. Har du inte fått leverans? Hör av dig till oss, det kanske ar hänt något.

UPPLÖSNING

Vår beställningstjänst på internet berättar om upplösningen inte räcker baserat på hur stor storlek du ställer in. Det ger dock bara en uppskattning varpå de visas en liten varning där det står ”Tveksam kvalitet, vi hör av oss om det inte fungerar”, vilket alltså innebär att om man genomför beställningen ändå så kollar vi om det går att trycka ändå. Om det inte funkar så kontaktar vi dig. Du har då möjlighet att byta bilden, ändra i beställningen eller makulera beställningen. är beställningen redan betald återbetalar vi dig snarast.

När vi printar rekommenderar vi följande upplösningar för dina bilder:

Canvas: 140-180 ppi

Fototapet: 100-120 ppi

Premium och standardpapper: 180-360 ppi


ÅNGERRÄTT

Våra produkter baseras på att vi utför en tjänst genom att varje uppdrag är unikt och personligt. När produkten är tillverkad kan vi inte sälja den till någon annan. Det blir därför svårt att lämna ångerrätt. Detta är helt i enlighet med lagen om konsumentskydd vid distanshandel. Däremot vill vi gärna att du hör av dig till oss för en dialog. Nöjda kunder är vår största drivkraft och strävan. För produkter som inte är tillverkade på beställning gäller 14 dagars ångerrätt.


ÅLDERSKRAV

Du måste vara minst 18 år fyllda för att kunna beställa hos oss.


MANUELL KONTROLL

När du beställer i webshoppen har du möjlighet att välja om vi manuellt ska kolla din bild innan tryck, eller om vi ska sätta den direkt i kö för printning. Läs nedan vad valen innebär.

Manuell kontroll använder du när du känner dig osäker inför det tekniska inför tryck och lägger således ansvaret på oss. Här får du också möjlighet att önska eventuella justeringar såsom sepiaton, svartvitt eller liknande. Det är inte ovanligt att vi här tar kontakt med dig innan vi printar om det är något vi undrar över eller vill komplettera med. Denna tjänst är unik på det sätt att här får du vår fulla service, vi släpper inte iväg en bild vi inte är nöjda med. Vi öppnar varje bild manuellt i Photoshop först och arbetar med den utifrån vår subjektiva bedömning och vi kan vår sak.

Ingen manuell kontroll innebär att ansvaret för färger/kontraster och dylikt ligger hos dig, att du med andra ord själv har gjort nödvändiga inställningar med din bild för att anpassa för tryck. Det här är tjänsten för dig som vill ha full kontroll själv.


AVBESTÄLLNING

Vi godkänner avbeställning av ordrar tills dess de är printade. Därefter är det tyvärr för sent då vi redan utfört tjänsten och inte kan sälja den till någon annan. Eftersom vi levererar snabbt gäller det då att du ringer oss så fort som möjligt och avbeställer. Maila helst inte en avbeställning utan se till att få förankrat genom telefon.


PERSONUPPGIFTER

Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med personupgiftslagen (PUL).

När du gör en beställning måste du uppge viss information om dig själv. Du får ange ditt namn, din adress, e-postadress samt personnummer vid faktura. Vi tycker det är viktigt att du vet vad vi gör med dessa uppgifter, och varför vi kräver dem av dig som handlar.

Personnummer
Personnummer behöver vi endast i samband med fakturaköp. Detta för att veta att det är rätt person som beställer. Ditt personnummer lagras dock inte hos oss utan hos Svea Ekonomi som hanterar våra fakturor.

E-postadress
E-postadressen är viktig för att vi ska kunna skicka orderbekräftelser och information om det uppstår frågor eller problem med din beställning. Vi skickar även ett nyhetsbrev några gånger per år.

Ingen vidarespridning av uppgifter
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer säljas eller föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Du kan också själv logga in till vänster i menyn och själv ändra dina uppgifter.


COOKIES

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att din beställning innehåller rätt saker. För att det ska gå att handla på ProFormat.se krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.

Vi använder också cookies i samband med att du klickar på en av våra sponsrade länkar för att på så sätt kunna mäta lönsamheten på den annonseringen.


REKLAMATIONSRÄTT

Vi skräddarsyr varje emballage i kraftig wellpapp efter just din beställning. Men, om ditt paket ändå blivit skadat under leverans ska du direkt göra en skriftlig reklamation hos ditt postombud, helst innan du kvitterar ut paketet, öppna det på plats och undersök. Är tavlan hel och fin är ingen skada skedd. Alla paket skickas försäkrade. När din reklamation hos postombudet är gjord tar du kontakt med oss och ger oss det ärendenummer du fått. Då gör vi en ny leverans så snabbt vi kan.

Om din reklamation istället handlar om bildens kvalitet eller utformning, att du på något sätt är besviken ber vi dig att höra av dig till oss inom rimlig tid. Det är bättre att ta en dialog snabbt och så kan vi tillsammans komma fram till en bra lösning. Återigen, nöjda kunder är vår största drivkraft och strävan. Är du glad är vi glada.


AVISERING

Ordrar som skickas som paket (monterade tavlor, större bilder, tapeter osv) aviseras på två sätt; dels skickas en föravisering med kollinummer som går att spåra per e-post cirka 30 minuter efter att vi packat din order. Om du har angett ett mobilnummer i samband med beställning får du ett SMS i samma sekund som paketet kommit till ditt närmaste postombud. Om du inte angett ett mobilnummer kommer det en brevavi till dig dagen efter ditt paket anlänt. Du sparar alltså 1 dag leverans om du anger ett mobilnummer.

Mindre (omonterade) bilder som går att rulla i en mindre papptub skickas istället som ett skrymmande brev. I detta fall finns inget kollinummer och därför får du varken SMS eller föravisering. Frakten kostar dock lite mindre.


BETALNING

1. VISA / MasterCard
Vi är certifierade av VISA, MasterCard, Swedbank, Babs och Samport för att få lov att ta betalt med kort. Väljer du detta alternativ skickas du över till vår betalväxel Samport som sköter all kommunikation med vår bank Swedbank. Denna kommunikation görs helt krypterat och vi kan aldrig se ditt kortnummer. Säkerhetestekniken som används är den senaste kallad 3D-secure som är skapad av VISA och MasterCard, den gör lite förenklat att det bara är kortinnehavaren som kan använda kortet. Om du väljer att betala med kort reserveras pengarna direkt på ditt konto och ett kvitto mailas till dig.

2. Faktura 49:-
Betalningsvillkor 10 dagar. Fakturan skickas från Svea Ekonomi som administrerar detta betalsätt. För att bli godkänd för faktura måste såväl leverans som faktura skickas till din folkbokföringsadress. I samband med fakturaköp lämnar du ditt personnummer och en kreditupplysning görs. Denna måste bli godkänd för att fakturering ska vara möjlig.

3. Kort i butik:
Om du hämtar hos oss och inte betalt direkt på hemsidan betalar du med kort i butiken. Vi inte emot kontanta medel utan tar därför endast emot kort vi uthämtning. I detta läge går det inte att ändra till faktura. Önskar du alltså få faktura måste detta välja i samband med beställning efter som en kreditupplysning alltid ska göras.